Sau 23, 2020 - Mano dienoraštis    0

Dienoraštis #62

Vaistininko dienoraštis

Kiekvienas Lietuvos gyventojas per savo gyvenimą suvartoja ne vieną dešimtį tablečių, tikėdamas stebuklu ir kamuojamas baimės, vildamasis pasveikti ir būgštaudamas dėl pavojingų šalutinių poveikių, susirūpinęs dėl gąsdinančių pranešimų ir perspėjimų, blaškydamasis tarp tikėjimo ir abejonių.

Apie žmones…

Vieni džiaugiasi, kad, ačiū Dievui, dabar turime tokių vaistų, kurių mums būtų baisiausiai pavydėjusios ankstesnės kartos, o kiti perspėja, kad medikamentų padaryta žala yra viena iš dažniausių ligų priežasčių šiais laikais.

“Atsargiai, vaistai!”, “Saugokite nuo vaikų!” kadaise skaitydavom perspėjimus. Dabar, gi, atvirkščiai, matome reklamas ir skatinimus: “Vaistai jūsų sveikatai”, “Vaistai geram virškinimui”, “Vaistai, padėsiantys įveikti gripą” ir pan. 

Įvairūs “patarėjai” vaišina vartotojus  netikrumo ir abejonių karčiomis piliulėmis. 

Stambiomis antraštėmis spauda praneša apie vakar dar reklamuotų vaistų uždraudimą. Žmonėms bandoma aiškinti, kad vaistų sudėtyje rasta medžiagų, sukeliančių baisias ligas arba kad jų pašalinis poveikis yra stipresnis nei laukiamas terapinis efektas. Tai kuo jiems tikėti, ką galvoti, kaip elgtis?

Vieni reaguoja atsargiai, nepatikliai. Kiti – visai nevartoja gydytojo paskirtų vaistų ar vartoja juos ne taip 🙂

Tūkstančiai brangių vaistų išmetami į šiukšlių dėžes, dingsta naktinių spintelių stalčiukuose ar namų vaistinėlėse. Ką gi daryti?

Receptas – senas ir patikimas – aiškinamasis darbas. Jį turėti atlikti gydytojai ir, žinoma, mes, vaistinių darbuotojai. Kadangi gydytojai skundžiasi dideliais darbų krūviais, tą naštą ant savo pečių persikeliame mes. Nes mūsų ir krūviai maži, ir laisvo laiko turime nemažai 🤨 Deja, gydytojai dažnai informuoja pacientus nepakankamai, paviršutiniškai, paskubomis. Daug kas pasakoma pavėluotai ar apskritai nuslepiama.

Tačiau, kad gydymas būtų sėkmingas, nepakanka gero gydytojo ir gero vaistininko, reikalingas ir geras pacientas 😊 

Tai koks gi tas geras pacientas?

Apie klientus – pacientus…

Jis reikalauja, kad gydytojas suprantamai išaiškintų, kuo jis serga ir kodėl jam išrašyti tokie vaistai.

Jis atidžiai perskaito vaistų anotacijas ir aptaria su gydytoju ar vaistininku viską, ko nesuprato.

Nepasitaręs su gydytoju ar vaistininku, jis savavališkai  nenutraukia vaistų vartojimo, nemeta gerti tablečių vien dėl to, kad jam atrodo, jog jau pasveiko.

Jis papasakoja nieko neslėpdamas viską, kas susiję su jo liga ir kokių priemonių jai gydyti jis pats yra savo iniciatyva ėmęsis. Taip pat papasakoja apie  visus vaistus, įskaitant ir tuos, kuriuos sau skyrė pats 🙂

Jis nesileidžia į ilgas kalbas, o trumpai ir aiškiai nupasakoja savo negalavimus.

Jis nekritikuoja gydytojo prie vaistininko, o vaistininko – atėjęs pas gydytoją ar į kitą vaistinę, tačiau asmeniniame pokalbyje išsako savo abejones.

Jis praneša apie visus savijautos sutrikimus, kuriuos galėjo sukelti vaistai.

Jis kategoriškai nereikalauja, kad gydytojas jam išrašytų o vaistininkas parduotų vienų ar kitų vaistų, apie kuriuos kada nors buvo girdėjęs.

Jis laikosi asmeninės higienos tiek eidamas pas gydytoją, tiek į vaistinę, tiek į kitą viešą vietą – nusiprausia po dušu ir persivelka švariais baltiniais. (Paskui vaistinėje girdime: “Ko čia šū../prakaitu/kačių šlapimu taip trenkia pas jus? Gal prasivėdinkite!”) 😮

Atėjęs į vaistinę nereikalauja Xanax ar Clonazepam tab. be recepto, sakydamas, kad gydytojas jau nedirba, o jis labai susinervinęs ir gali mirti čia pat, vaistinėje 🤭

Apie savo ligą jis pasiskaito rimtose knygose ir pamažu tampa savo ligos specialistu. Jei yra sergančių tokia liga savitarpio pagalbos grupė, tai įstoja į ją.

Pirkdamas vaistus nesako, kad kitoje vaistinėje šie vaistai jam būtų atsiėję pigiau.

Kas kartą apsipirkinėdamas nekartoja, kad praeitą kartą mokėjo žymiai pigiau.

Jis supranta, kad ir pats gali nemažai prisidėti prie savo sveikatos gerinimo nieko nekainuojančiais būdais:

užuot kritikavęs kitų įpročius, pirmiausia keičia savo paties;

nustoja rūkyti ir sumažina alkoholio vartojimą (jei tai daro);

sumažina antsvorį ir daugiau juda;

neskuba iš karto griebtis tablečių, o pirma pabando verstis natūraliomis priemonėmis;

nuolat šypsosi ir būna gerai nusiteikęs!

Apie mus…

O vaistininkas, būdamas garbingas konsultantas farmaciniais klausimais: 

Perspės nepirkti daugelio reklamuojamų preparatų ar bent jau paaiškins, kad jie mokslo nepripažįstami ir kad nėra jokių jų veiksmingumo įrodymų.

Perskaitys gydytojo išrašytą receptą 🙂 ir parinks patį tinkamiausią ir ne patį brangiausią vaistą.

Išklausys jus ir duos gerų patarimų jūsų problemai spręsti.

Paaiškins vaistų vartojimo ypatumus ir sukeliamus nepageidaujamus požymius.

Kantriai aiškins apie nuolat besikeičiančią vaistų politiką ir prisiims visą kaltę dėl nevykusių pasikeitimų.

Nepailstamai ieškos jums išrašyto vaisto tol, kol jį suras, nesvarbu, kad reikės atgabenti net iš kito miesto, esančio už kelių šimtų kilometrų.

Besišypsodamas iškęs visus nervinius išpuolius ir sugers visas neigiamas emocijas 😊

Mūsų elgesys nepriklauso nuo to, ar jūs mus mylite, ar nekenčiate 😉, mes visada pasiruošę ištiesti pagalbos ranką.

Apie kasdienybę…

Nusišypsoję šimtui žmonių, nuraminsite šimto žmonių sielas, o jei paimsite šimtui žmonių už rankos, šimtas žmonių pajus pilnatvę 🤩

Turite klausimų? Parašykite juos čia!