

Permainų vėjai

Artėja maksimalių išbandymų metas vaistininkams, gydytojams ir pacientams. Nors ką čia ir kalbėti, išbandymai mūsų tyko kasdieną – namie, darbe, parduotuvėje ar vėlų vakarą už artimiausio kampo 😲
Spręs vaistininkas
Taigi, nuo kitų metų įsigalios nauja tvarka, leidžianti vaistininkams pratęsti receptinių vaistų receptus ir išduoti vaistus be gydytojo sprendimo. Prieš tai suteikus farmacinės rūpybos paslaugą dėl tęstinio receptinių vaistų išdavimo. Tai reiškia, kad individualaus pokalbio metu vaistininkas su pacientu aptars vaistų vartojimą ir lėtinės ligos valdymą, o tada vaistininkas nuspręs, ar pratęsti receptą ir išduoti vaistus, ar nukreipti gydytojo konsultacijai.
Atsakomybės našta
Viskas atrodytų puikiai, tik, bijau, kad visa atsakomybė, kaip visada nuguls ant vaistininko pečių. Praktika parodė, kad vaistininkas VISADA arba BEVEIK VISADA lieka kaltu:
- dėl to, kad nėra reikiamo vaisto ir klientui tenka paeiti apie šimtą metrų iki kitos vaistinės
- dėl to, kad sutriko vaistų tiekimas
- dėl to, kad vaistas šiandien kainuoja brangiau nei vakar
- dėl to, kad tabletė labai neskani, kažkokia karti
- dėl to, kad vaistų kainos fizinėje vaistinėje ženkliai skiriasi nuo kainos internetinėje vaistinėje
- dėl to, kad sutriko e-sveikatos sistemos puslapis ir negalima įsigyti vaistų
- dėl to, kad dažnai prašo recepto
- dėl to, kad sniegas blogai nukastas ir labai slidu prie įėjimo į vaistinę
- dėl to, kad kraujo spaudimo matavimo aparatas išvežtas numatytai patikrai
- galų gale dėl to, kad klientas išlipo iš lovos “ne ta koja” ir, apskritai, blogai miegojo, nes vakar jam nepardavė Xanax be recepto… Ir dėl to, kad mėnulis pilnas švietė tiesiai akis 🌔
O žinant gydytojų “geranorišką” bendradarbiavimą receptų rašymo ir vaistų skyrimo klausimais bei žmonių norą kuo greičiau ir paprasčiau gauti reikiamų vaistų, atrodo, kad mūsų laukia tikrai dideli išbandymai. Dar nepaminėjau krautuvininkų mums primestų papildomų darbelių, kurie niekaip nesusiję su farmacininko profesija 🔧🧹🪠🪣✂️🗂
Ar pasiteisins?
Greičiausiai, naujovė ilgai skinsis kelią iš teorijos į praktiką. Vaistininkai jau dabar velka milžinišką krūvį, vykdydami labai atsakingą misiją šioje žemėje, kuri reikalauja laiko, dėmesingumo, budrumo, atidumo. Net ir visas mintis sutelkę tik į darbą, deja, ne visada išvengiame klaidų. Argi norėsime jų dar daugiau?
Pagal sveikatos apsaugos ministerijos nustatytą naują tvarką, vaistininkas, pamatęs, kad pacientui pasibaigė išrašyti receptiniai vaistai (kai ligonis juo vartojo 6 mėn. ir ilgiau, bet neviršijo 12 mėn.), jis TURĖS informuoti pacientą apie teikiamą paslaugą, t.y. paslaugos teikimo tikslą, uždavinius, paslaugos eigą, galimą duomenų apie NUSTATYTAS problemas perdavimą asmens sveikatos priežiūros įstaigai. Ir jeigu pacientas sutinka su visa išvardinta informacija, jam belieka užpildyti nustatytos formos klausimyną bei patvirtinti parašu. Bus galimybė pildyti ir elektroninį sutikimą, patvirtinant jį el. parašu. Negavus sutikimo, pacientas bus siunčiamas pas gydytoją. Galima tik įsivaizduoti, kiek laiko užtruks šis pokalbis 🙄 Bet ir tai dar ne viskas.
Linksmoji dalis
Jei pacientas išreiškia norą pratęsti receptą vaistinėje ir patvirtina tai parašu, prasideda “linksmoji” dalis vaistininkui:
Vaistininkas individualios tiesioginės konsultacijos metu turi:
- užpildyti klausimyną
- peržiūrėti e-sistemoje gydytojo įrašus ir/ar pastabas
- jei reikia, užduoti papildomus klausimus
- įvertinti paciento pateiktus subjektyvius ir objektyvius duomenis (pvz.: kraujo spaudimo, cholesterolio laboratorinio tyrimo rezultatus), jei jis juos pateikia
- nustatyti, ar pacientas turi su vaistinių preparatų vartojimu ir/ar lėtinės ligos valdymu susijusių problemų (ar žino gydytojo paskirto vaistinio preparato indikacijas, ar vaistinių preparatų vartojimo technika yra teisinga, ar vaistinio preparato farmacinė forma pacientui tinkama vartoti, kaip laikosi racionalaus vaistinių preparatų vartojimo principų, ar žino, kad rekomenduojama savarankiškai sekti sveikatos rodiklius)…
Neramus laukimas arba – jokių garantijų
Ir t.t. ir pan. Čia viskas šiek tiek sutrumpinta, kad nepasirodytų taip bauginančiai 🧟
Visgi, nusprendęs pratęsti ir išduoti vaistus, negali visiškai atsipalaiduoti. Nes nesi garantuotas, kad ateityje pacientas tavęs neprikals prie sienos už tai, kad nusprendei pratęsti jo receptą, bet nenusiuntei pas gydytoją. Nesi garantuotas ir dėl to, kad dėl visai kitų priežasčių pablogėjus ligos eigai, gydytojas neapkaltins tavęs, kad nusprendei tęsti gydymą nepasitaręs su juo (O kada tartis? Ir kada tas gydytojas dirba? Ir koks jo telefonas? Ar jis neužimtas su kitu ligoniu? Ar jis tą pačią minutę prisimins kažkelinto ligonio ligos istoriją?) Nesi garantuotas, ar gydytojas nepasakys ligoniui, kad visas pretenzijas dėl gydymo reikštų vaistininkui, nes ne jo sprendimas buvo tęsti gydymą tais pačiais vaistais. O kiek atvejų yra buvę, kai klientai išsireikalauja vienų ar kitų vaistų, o po to sugrįžta ir sako: Ką čia man davėte? Aš jūsų neprašiau. Man dabar blogai. Grąžinkite pinigus!
Reikalavimai vaistininkui
Norint pratęsti receptą, vaistininkas turės papildomai pasimokyti. Na, žinoma, ne tiek, kiek mokosi gydytojai. Jam užteks 8 valandų kvalifikacijos tobulinimo bei asmeninių gebėjimų tiksliai ir išsamiai dokumentuoti surinktą informaciją, ją įvertinti, nustatyti vaistinių preparatų vartojimo problemas bei teikti individualias konsultacijas pacientams apie vaistinių preparatų tinkamą vartojimą. Taip pat, sugebėti teisingai įvertinti paciento lėtinės ligos valdymą prieš nusprendžiant, ar pacientas toliau gali vartoti vaistinius preparatus gydytojo nurodytą laiką, ar jį reikia siųsti gydytojo konsultacijai.
Pirmiausiai, praktiką atliksime su savais. Nes vardan švento reikalo jie pasiryžę bet kam. Bent jau maniškiai 🤓 O ir rizikos sulaukti skundų čia bus mažiausiai – jeigu tiek metų nenugydžiau, tai vienas kitas pratęstas receptas tikrai nepakenks 😉
Tikslai
Ar bus pasiekti sveikatos apsaugos ministerijos tikslai?
Skatinamas racionalus vaistų vartojimas?
Trumpės eilės pas gydytojus?
Gydytojai galės daugiau laiko skirti ūmių, sudėtingų ligų diagnostikai ir gydymui?
Nemanau. Gydytojai turi pagalbininkus – slaugytojus, kurie jau dabar nuima nemažą naštą nuo gydytojų pečių. Netikiu, kad vaistininkai išspręs gydytojų krūvių problemas. Kaip anksčiau, taip ir dabar, ir ateityje, norėdami patekti pas šeimos gydytojus (pasibaigė vaistai, reikia siuntimo, reikia tyrimo, reikia pažymos, reikia konsultacijos, reikia apžiūros), skambinsime į registratūrą, tada lauksime, kol su mumis susisieks slaugytoja, kuri nuspręs, ar mums tikrai reikia gydytojo, galbūt, užteks jos paslaugų. Ir jeigu pacientas labai jau norės pasikalbėti su gydytoju, tai nebūtinai tas pokalbis įvyks akis į akį. Lauksite dar vieno skambučio (greičiausiai, kitą ar dar kitą dieną), kai su jumis susisieks gydytojas ir paklaus, kas nutiko? O gal viską galima sutvarkyti telefonu? Žaizda? Bėrimas? Tai nufotografuokite ar nufilmuokite ir atsiųskite. Na gerai, jau gerai, jeigu taip reikia, tai atvykite. Kitą savaitę.
Ir čia ne iš fantastikos skyrelio, o iš artimųjų asmeninės patirties.
Racionalus vaistų vartojimas? Na apie kokį racionalumą galime kalbėti, jeigu jau vaistininkai galės pacientams rašyti receptus 😂 Visi žinome, kaip gerai, kad ČIA IR DABAR GALIU GAUTI TAI KO NORIU IR MAN NEREIKĖS GAIŠTI LAIKO. AR MAN REIKIA TŲ VAISTŲ? NEŽINAU. BET JEIGU GALIU IŠSIRAŠYTI NEINAT PAS GYDYTOJĄ IR IŠ KARTO NUSIPIRKTI, TAI, ŽINOMA, KAD REIKIA. KUR DĖSIU? O JEIGU KARAS?
Pabaigai, kaip visada retoriniai klausimai:
O kas sumažins vaistininkų krūvius?
Kas nuims naštą nuo jų kupros?
Koks teisės aktas pagaliau įtvirtins ne vieno, o dviejų trijų vaistininkų komandą vienoje pamainoje, nežiūrint į vaistinės dydį? Nes jau turime karčios patirties su vakcinacija, kai klientai kantriai laukia, kol vaistininkas paskiepins to pageidaujantį.
Liaudies išmintis sako: Pagyvensim-pamatysim. Taigi, gyvenkime 😇