Sau 24, 2019 - Nuomonės apie vaistus, papildus    0

Saulės vitaminas D

Pastaruoju metu padaugėjo besidominčių vitamino D preparatais. Kada, kam ir kiek reikia šio vitamino, pabandysiu glaustai parašyti savo šiandieniniame straipsnyje.

Vitaminas D yra hormonas, kurį iš cholesterolio pasigamina pats žmogaus organizmas. Šio vitamino gamyba efektyviausia būnant saulės atokaitoje. Saulėtose pasaulio vietose gyvenantys žmonės retai susiduria su vitamino D trūkumu. Deja, to negalima pasakyti apie Lietuvos gyventojus. Saulė Lietuvoje skleidžia D vitaminą gaminančius spindulius tik nepilną pusę metų.

Vitamino D formos

Yra 2 pagrindinės vitamino D formos: D3 arba cholekalciferolis – gaunamas iš gyvulinės kilmės produktų (riebios žuvies, kiaušinių trynių) ir D2 arba ergokalciferolis – gaunamas iš kai kurių grybų. Vitaminas D3 yra laikomas efektyvesniu ir geriau įsisavinamu.

Daugiausiai vitamino D žmogaus organizme yra saugoma riebaluose ir raumeniniame audinyje, mažesni šio vitamino kiekiai yra kepenyse. Vitamino D atsargos gali būti panaudotos žiemos metu.

Vitamino D svarba

  1. Vitaminas D svarbus normaliai kalcio ir fosforo absorbcijai ir (arba) įsisavinimui
  2. Vitaminas D padeda palaikyti normalią kalcio koncentraciją kraujyje
  3. Vitaminas D svarbus normaliai kaulų būklei palaikyti
  4. Vitaminas D svarbus normaliai raumenų funkcijai palaikyti
  5. Vitaminas D svarbus normaliai dantų būklei palaikyti
  6. Vitaminas D svarbus normaliai imuninės sistemos veiklai
  7. Vitaminas D atlieka tam tikrą funkciją ląstelių dalijimosi procese

Rekomenduojama, kad veidas, delnai ir didžioji dalis rankų ir kojų per dieną tiesioginėje saulės šviesoje būtų 5 -20 min.

Svarbu žinoti, kad kalcio preparatai yra mažai efektyvūs, jeigu organizme yra vitamino D trūkumas.

Vitamino D trūkumo priežastys

Vitamino D trūkumas dažnai pasireiškia nutukusiems asmenims dėl padidėjusio riebaluose tirpaus vitamino kaupimosi riebaliniame audinyje bei retesnio buvimo tiesioginėje saulės šviesoje. Sumažėjusiai vitamino D sintezei odoje turi įtakos kremų nuo saulės naudojimas (tačiau jis – būtinas), tamsesnė odos spalva, vyresnis amžius, sezoniškumas, įgimtos ir įgytos ligos.

Vitamino D kiekis kraujyje svyruoja priklausomai nuo metų laiko – vasarą ir ankstyvą rudenį jo kiekis būna didesnis, o žiemą ir pavasarį sumažėja.

Vitamino D trūkumo pasekmės

Šio vitamino trūkumas sietinas su osteoporoze, arterine hipertenzija, širdies ligomis, vėžio, periodonto bei autoimuniniais susirgimais. Išsamus, daugiau kaip 30 000 žmonių medicininis stebėjimas parodė labai stiprų ryšį tarp D vitamino trūkumo ir depresijos.

Trūkstant šio vitamino, sutrinka kaulų mineralizacija, kaulų struktūra tampa minkštesnė, jie deformuojasi. 

Deja, ne visada galime pajusti, kada pradeda stigti vitaminų. Vitaminų stygius vystosi lėtai ir progresuojančiai, ankstyvose stadijose gali nebūti akivaizdžių simptomų. Mokslininkai šį periodą vadina ikiklinikiniu arba ribiniu stygiumi. Jį gali lydėti blogas apetitas, nuovargis, bloga dėmesio koncentracija, dirglumas, mieguistumas ar nemiga.

Rekomenduojama paros dozė

Atsižvelgiant į toksiškumo pavojų, geriausia vartoti rekomenduojamas paros dozes.

Ar ilgai kaitinantis saulėje gali pasireikšti vitamino D toksinis poveikis?

Ne, šio vitamino gamyba odoje, būnant saulėje, yra gerai fiziologiškai reguliuojama. Saulės gaminamo vitamino D negalima perdozuoti, nes perteklinis kiekis paverčiamas į neaktyvias formas.

Vartojant D vitamino papildus, būtina žinoti, kad šis vitaminas kaupiasi organizme, jo perteklius nepašalinamas, todėl nesunku perdozuoti. Perdozavus įvyksta hiperkalcemija, gali pasireikšti šleikštulys, pykinimas, viduriavimas, vidurių užkietėjimas, nuovargis, galvos svaigimas, šlapinimosi pagausėjimas, troškulys, prakaitavimas, galvos skausmai ar svorio netekimas.

Didesnės vit. D dozės gali būti vartojamos tik gydytojo priežiūroje.

Dozavimas priklauso nuo įvairių faktorių – pradinio D lygio kraujyje, kūno masės indekso, amžiaus, ekspozicijos saulės spinduliuose. Pakankamai būnant saulėje, gali užtekti ir mažesnės nei 20 mcg (800 TV) vitamino D dozės, tačiau vartojimą tikslinga padidinti iki 50 mcg (2000 TV) per dieną tiems, kurie yra nutukę, serga osteoporoze, mažai būna tiesioginiuose saulės spinduliuose.

Rekomenduojama vitamino D paros norma (RPN) svyruoja nuo 400 iki 4000 TV. Konkrečią dozę turi paskirti gydytojas, atlikęs kraujo tyrimus. 

Oficialios vitamino D paros normos:

0 -12 mėn. kūdikiai: 400 – 600 TV

Vaikai ir paaugliai iki 18 metų: 600 -1000 TV

Suaugusieji: 800 – 2000 TV 

Virš 70 metų suaugusieji, nėščios ir maitinančios motinos: 1000 – 1500 TV

Remiantis JAV medicinos institutu, saugi vitamino D paros norma yra 4000 TV (100 mcg).

Vitamino D tyrimas

Tai kraujo tyrimas, kurio metu nustatomas vitamino D lygis organizme.

Vitamino D lygį organizme nusako konkretus rodiklis – 25(OH)D arba kitaip, kalcifediolis.

Jei rodiklis mažesnis nei 20 ng/ml – sunkus vitamino D trūkumas

Jei rodiklis 20 – 30 ng/ml – lengvo laipsnio vitamino D trūkumas

Jei rodiklis 30 – 50 ng/ml – pakankama vitamino D koncentracija

Jei rodiklis daugiau kaip 50 ng/ml – hipervitaminozė

Vitamino D šaltiniai

Vitaminą D  galima gauti reguliariai pabūnant saulėje arba geriant vit. D turinčius vaistinius preparatus, taip pat su maistu. Daug vitamino D randama riebioje žuvyje (lašiša, skumbrė, tunas, sardinė), šiek tiek mažiau – kepenyse, kiaušinio trynyje, fermentiniame sūryje, svieste, taip pat iš kai kurių žuvų kepenų gaminamuose žuvų taukuose.

Esant rimtam vitamino D trūkumui, skiriami vaistai. Juos skiria gydytojas, išrašydamas receptą. Prekyboje yra įvairaus stiprumo ir formų vitamino D preparatų (geriami tirpalai,  lašai, tabletės, kramtomos tabletės, kapsulės, milteliai, guminukai, purškiamas D).

Renkantis produktą, svarbu žinoti, koks yra vitamino D trūkumas organizme. Jei vitaminas skiriamas gydymo tikslais, be abejo, jūs turėsite receptą vaistui. Jeigu norite vartoti profilaktiniais tikslais, vaistinėje rasite ne vieną dešimtį skirtingų stiprumų (nuo 200TV iki   4000 TV) produktų. 

Pageidaujama forma, stiprumas ir, žinoma, kaina nulems jūsų pasirinkimą. Turėtumėte išklausyti ir vaistininko rekomendaciją 🙂, o ne remtis vien tik internetu ir draugų ratu.

Pagal jūsų pageidavimą bus parinktas pats optimaliausias variantas!

Prisiminkite, kad vitamino D galima gauti ir be papildomų vitamino D preparatų. Reikia tik tinkamai maitintis, pakankamai ilgai būti gryname ore ir dažniau iškeliauti į saulėtuosius kraštus 😀, ko jums labiausiai ir linkiu.

Turite klausimų? Parašykite juos čia!