Vas 27, 2020 - Skaitytojams pageidaujant    2

Antsvoris, nutukimas

antsvoris

Pradėkime nuo odės:

Nežinau, ką tai reikšti galėtų,
Kodėl taip nemėgsta storų?
Kiekvienas tik džiaugtis turėtų,
Kad mes vis dar turime jų.

Plonieji - pikčiurnos perkarę,
Klastingi, jų žvilgsniai pikti.
Ne veltui iš Cezario dvaro
Juos vijo storuliai pliki.

Ar žinot, ką Churchillis siūlė?
Pavalgyt, išgerti gerai!
To priesako laikos storuliai, 
Todėl ir linksmi jų veidai.

O sportas? Jis žmogų bjauroja,
Ir tas juk matyti gerai.
Pažvelgus į tuos, kur bėgioja
Kas rytą veidais iškreiptais.

Sumaniau suliesėt vieną sykį,
Visas dietas tada išbandžiau.
Ir tik, kai nuo jų ėmė pykint,
Supratau - likt storam bus geriau.

Tiesa, yra dietos specialios
Tiems, prie lovio kurie prileisti.
Tik blogai, kad nuo jų, po paraliais,
Ne rinkėjai - jie patys sveiki.

Skanios Parlamento dietos,
Mielai paragaučiau. Deja,
Tokiems kaip aš ten nėr vietos.
Tai kas man belieka?
Vien dieta storulių linksma!

Idealus svoris

Nustatant lieknumo idealą, anksčiau buvo svarbus normalus svoris. Jis buvo apskaičiuojamas iš ūgio centimetrų atėmus šimtą. Taigi, 170 cm ūgio žmogus turėjo sverti 70 kilogramų. O dar labiau pageidautinu buvo laikomas vadinamasis idealus svoris. Jis buvo apskaičiuojamas iš normalaus svorio atmetus 10%.

Tačiau pasirodė, kad šios normos nepagrįstos. Jos nesusietos su kūno konstitucija ir skeleto struktūra. O blogiausia, kad jos nesusietos su žmogaus amžiumi. Juk žmogui senstant, jo kūne susikaupia vis daugiau riebalų. Tai natūralus procesas. Todėl senesnis žmogus be žalos sveikatai gali būti šiek tiek sunkesnis už jaunesnį.

Norint nustatyti, koks svoris kokiame amžiuje yra sveikas, dabar naudojamas vadinamasis kūno masės indeksas (Body Mass Index – BMI). Jis apskaičiuojamas tokiu būdu (kaip pavyzdį galime paimti 170 cm ūgio ir 70 kg svorio žmogų): ūgis, išreikštas metrais, pakeliamas kvadratu (1,70 x 1,70 = 2,89). Iš gautojo skaičiaus dalijamas kūno svoris kilogramais (70 : 2,89). Rezultatas ir bus ieškomasis BMI. Šiuo atveju – 24,22. Optimalus svorio indeksas – nuo 18,5 iki 25. Jei indeksas mažesnis – žmogus per liesas, jei didesnis – turima antsvorio.

Kalorijos ir drausmė

Žmogus apkūnus gali būti, svarbu, kad jis nebūtų storas. Tiesiog, jam patartina stengtis sumažinti svorį. Tam yra daug būdų. Visiškai aišku tik viena: storėjama tik tada, kai gaunama daugiau kalorijų negu jų sunaudojama (neminiu tam tikrų vartojamų vaistų pašalinio poveikio). Todėl geriausias metodas sumažinti svorį – kuo mažiau kalorijų. Jeigu žmogus vartos mažai kaloringą mišrų maistą ir pasitenkins 1000 – 1500 kalorijomis per dieną, pakankamai judės, jo svoris pamažu, bet garantuotai mažės.

Nesižavėkite įvairiais “stebuklingais gydymo kursais”. Jie dažniausiai grindžiami vienpusiška netinkama mityba, todėl yra veikiau žalingi negu naudingi. Visuose “liesinančio gydymo kursuose” pirmosiomis dienomis svoris visada krenta gana smarkiai. Tačiau vėliau svorio mažėjimas labai sulėtėja. Daugelis žmonių tada viską meta, manydami, kad nebėra prasmės mažai valgyti. Tačiau tas pirmasis, didysis svorio mažėjimas įvyksta dėl vandens pasišalinimo iš organizmo. Taigi, tai nėra tikrasis svorio sumažėjimas. Pastarasis ima reikštis tik vėliau ir labai pamažu. Tam ištisus mėnesius reikia laikytis griežtos drausmės, nuosekliai laikytis tinkamo mitybos režimo.

Be kalorijų kiekio sumažinimo, labai svarbu yra fizinis judėjimas. Žinoma, stebuklų nėra ko laukti. Judėjimas kalorijų sunaudoja palyginti nedaug. Pusvalandis slidinėjimo sunaudoja 262 kalorijas, langų valymo – 55, dulkių šluostymo – 16 kalorijų 🤭, todėl reikia griebtis judresnių sporto rūšių.

Kiekvienas, kas pakankamai ilgai tenkinasi nekaloringa mityba, pamažu natūraliu būdu sumažina svorį. Kuriems pristinga geležinės valios, per trumpą laiką senąjį svorį susigrąžina 😕

Išeities paieškos

Kadangi griežta drausmė įkyri, daugelis numoja į ją ranka. Išsigelbėjimo jie ima ieškoti kitur – pradeda vartoti įvairiausius preparatus lieknėjimui, vildamiesi lengvai atsikratyti svorio pertekliaus. Daugelio tokių preparatų gamintojų reklaminiai pažadai, sužadinę nepagrįstas viltis, deja, juos suvedžioja.

Nėra tokių preparatų, kurie naikintų kūno riebalus ir sumažintų svorį. Ir nėra tokių priemonių atsikratyti riebalų tam tikrose kūno vietose, pavyzdžiui, klubuose ar šlaunyse (nekalbu apie chirurgines intervencijas).

Nepaisant to, antsvorio turintys žmonės vis bando ir bando gelbėtis medikamentais. 

Augaliniai liesinamieji – tai vidurius laisvinančios, žarnyną valančios arbatos. Tačiau ir arbatas pastoviai vartoti nėra sveika. Vidurius laisvinantys vaistai vartojami trumpą laiką ir nėra skirti lieknėjimui.

Dauguma apetitą slopinančių vaistų veikia centrinę nervų sistemą. Ilgesnį laiką nuolat vartojant tokius vaistus, organizmas išsenka. Nuvarytą arklį galima dar kurį laiką rimbu priversti tempti sunkų vežimą, tačiau ateina metas, kai jis nebeatlaiko 😮 Lygiai taip pat ir žmogaus organizmas, kai jis skatinamas medikamentais.

Vaistai

Nėra didelio pasirinkimo vaistų svoriui sureguliuoti. Yra receptinis vaistas, sudarytas iš dviejų veikliųjų medžiagų (naltreksono hidrochlorido ir bupropiono hidrochlorido), kuris vartojamas nutukusių arba turinčių antsvorio suaugusių žmonių svoriui sureguliuoti, be abejo, kartu taikant sumažinto kaloringumo dietą ir fizinį aktyvumą. Šis vaistas veikia smegenų sritis, dalyvaujančias maisto vartojimo ir energijos eikvojimo kontrolėje. Skiriamas tik gydytojo. Vartojant šiuos vaistus reikia atkreipti dėmesį į kitus šalia vartojamus vaistus, dėl kurių (ir ne tik dėl vaistų)  gali pasireikšti nemažai pašalinių poveikių.

Vaistinės prekiauja nereceptiniu vaistu Orlistat kaps., kuris taip pat skirtas antsvoriui mažinti ir yra skirtas tik suaugusiems asmenims. Beje, vartojant šį vaistą, taip pat reikia laikytis sumažinto kalorijų kiekio ir mažai riebalų turinčios dietos 😉 Šios veiklios medžiagos orlistato poveikis yra nukreiptas į riebalus, patekusius į virškinimo traktą. Ši medžiaga neleidžia rezorbuotis maždaug ketvirtadaliui maisto riebalų. Jo veikimo mechanizmas pagrįstas riebalų absorbcijos žarnyne slopinimu ir viduriavimo sukėlimu. Orlistatas apetito neveikia, jis nėra labai populiarus dėl sąlyginai mažo efektyvumo.

Efektyvų ir kartu saugų preparatą sukurti nėra paprasta, todėl klesti juodoji internetinė nelegalių vaistų rinka su abejotinos kokybės, veiksmingumo ir saugumo tabletėmis. Tokiomis vilionėmis, kaip ir nepripažintomis dietomis, siūlau nesigundyti, kad nebūtų taip, kaip perskaičiau “Sapnų gaudyklėje”:

Išsikasė sau duobę šaukštu ir šakute”

🤭

Viso komentarų: 2

  • „Jeigu žmogus vartos mažai kaloringą mišrų maistą ir pasitenkins 1000 – 1500 kalorijomis per dieną, pakankamai judės, jo svoris pamažu, bet garantuotai mažės.“

    Su tokiu kalorijų kiekiu jau ir nesportuojant svoris kris… apskritai suvartoti tik 1000 kalorijų per dieną yra pavojinga sveikatai 🙂

    • Žinoma, daug kas priklauso nuo žmogaus gyvenimo būdo, amžiaus, svorio, lyties, medžiagų apykaitos. Sakykime, kad kalorijos – individualus reikalas.

Turite klausimų? Parašykite juos čia!